سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد گیمیفیکیشن در طراحی سایت

گیمیفیکیشن (Gamification) اهمیت بسیار زیادی در طراحی سایت دارد و امروزه توانسته است با کاربردهای بی‌ نظیر خود در این حوزه به محبوبیت قابل‌ توجهی دست یابد. این تکنولوژی با قابلیت‌ های بی‌ نظیری که به همراه دارد می‌ تواند به شما انگیزه‌ های لازم را بدهد تا هر چه بیشتر از سایت‌ ها و اپلیکیشن‌ ها استفاده کنید و از طراحی بی‌ نظیر آنها نهایت لذت را ببرید. زمانی که شما از سایت‌ ها برای پیشرفت کسب و کار خود استفاده می‌ کنید لازم است نکات مهمی را در این زمینه رعایت کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را از این وب‌ سایت‌ ها دریافت کنید.

در واقع می‌ توان این سایت‌ ها را به‌ عنوان فروشندگانی قدرتمند برای کسب‌ و کارها در نظر گرفت که می‌ توانند با ارائه خدمات خود اثرات مستقیمی را بر روی مشتریان داشته باشند. در طراحی سایت‌ ها از عناصر مختلفی برای جذب کاربران استفاده می‌ شود که یکی از این عناصر با نام گیمیفیکیشن شناخته می‌ شود. در اینجا این پرسش مطرح می‌ گردد که گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی در طراحی سایت‌ ها را دارد؟ در این نوشتار قصد داریم تا به این پرسش پاسخ داده به این طریق اطلاعات مهمی را به شما انتقال دهیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

همان‌ گونه که بیان شد محتواها، عناصر دیداری و عناصر فنی اثرات بارزی بر روی جذب مخاطبین دارند بنابراین لازم است در استفاده از این عناصر دقت عمل بالایی را به کار گرفت. استفاده از این عناصر در ساخت سایت می‌ تواند زمینه‌ های برقراری تعامل با مشتریان را فراهم نموده و به آنها کمک می‌ کند تا بتوانند با میزان انگیزه بالاتری به اهداف خود دست یابند.
گیمیفیکشن یکی از همین عناصر کاربردی در طراحی سایت است که طراحان از آن برای قرار دادن مجموعه سرگرمی‌ های منحصر به‌ فردی استفاده می‌ نمایند. این سرگرمی‌ ها در قالب بازی‌ ها و یا موارد این چنینی ارائه نمی‌ شوند؛ اما می‌ توانند محیط سایت‌ ها را جذاب نموده و انگیزه‌ های لازم را به مخاطبین انتقال دهند. برای درک بهتر گیمیفیکیشن باید بگوییم این عناصر بازی نیستند؛ اما ویژگی‌ هایی را که بازی‌ ها دارند را همراه خود به سایت‌ ها می‌ بخشند.

اگر بخواهیم در قالب یک مثال این گزینه را توضیح دهیم می‌ توان به بازی‌ های مختلفی اشاره نمود. بازی‌ ها دارای اهداف بارزی بوده و ویژگی‌ های خاص خود را دارند. این ویژگی‌ ها شامل موارد مهمی همچون قانون، هدف، شانس و رقابت‌ های سرگرمی می‌ شوند که هر کدام به‌ نوبه خود می‌ توانند به‌ خوبی زمینه‌ های تعامل کاربران با سایت‌ ها فراهم کنند. بازی‌ هایی همچون شطرنج بر اساس مجموعه قوانین خاصی شکل می‌ گیرند بنابراین بدون این قانون‌ ها بازی شطرنج مفهوم خاصی ندارد. بر اساس مطالبی که بیان شد می‌ توان گفت عنصر گیمیفیکیشن یعنی تلاش‌ های کاربردی برای بالا بردن انگیز مخاطبین، ایجاد حس رقابت و کنجکاوی در طراحی سایت تا به این طریق بتوان به بهبود عملکرد سایت کمک‌ های شایانی نمود. ادامه مطلب را در لینک زیر مشاهده کنید:

 

https://www.kiantc.com/articles/گیمیفیکیشن-و-کاربرد-آن-در-طراحی-سایت